LÅNA INTE FÖR LÄNGE Behöver du ta ett privatlån för att investera i något som kan ge bra utdelning framöver? Se till att lånet inte löper över för lång tid, då det blir dyrare ju längre återbetalningstiden är. Samtidigt är det klokt att välja en amorteringstakt du faktiskt klarar av, då påminnelser och straffräntor kan bli kostsamma […]

INVESTERA I FONDER Fonder kan ge bra avkastning på sikt. Du kan öppna ett investeringssparkonto för dina fonder, vilket innebär att du inte behöver betala vinstskatt utan endast en knappt märkbar schablonskatt som baseras på ditt sparandes värde. Vill du inte att skatten ska dras varje år kan du istället direktspara i fonder och betala skatt […]

ÖPPNA ETT SPARKONTO ”Men jag har ju redan ett bankkonto”. Ja, men de flesta storbanker ger dig ingen ränta alls på pengarna de lånar av dig. Ett sparkonto hos en mindre aktör ger dig däremot sparränta. De som inte omfattas av insättningsgarantin innebär en större risk, men samtidigt får du också bättre avkastning på ditt […]

SAMLA DINA LÅN OCH KREDITER Många dras med onödigt stora räntekostnader varje månad på grund av utspridda lån på flera olika banker. Ett steg mot en betydligt lägre ränta som gör att du kan sätta av pengar till sparande, är att samla dina lån. Färre lån innebär även en förbättrad kreditvärdighet – vilket möjliggör ännu […]

Engagemang från kunder och anställda  Engagerade kunder och anställda påverkar relationen mellan kunder och anställda. En av fördelarna med engagemang jämfört med tillfredsställelse är att tillfredsställelse är bakåtblickande medan engagemang är framåtblickande. Engagemanget säger alltså mer om framtida beteende än vad enbart tillfredsställelse gör.  Engagemanget hos kunderna gör dem lojala bland annat eftersom människor vill […]

Incidenthantering  Alla företag råkar förr eller senare ut för incidenter. Incidenter kan vara till exempel felleverans till en kund, produkter som går sönder eller en underleverantör som hanterar kunden felaktigt.  Ett problem vid hantering och utvärdering av incidenter är att kunder och anställda ofta inte har samma uppfattning om vad som orsakat en incident och […]

Service  Bra service är ett värde för kunderna och ett effektivt konkurrensmedel. En bra service kan också göra att kunderna är villiga att betala mer för företagets produkter eller tjänster.  Viktiga områden för bra service är att vara ärlig i kontakten med kunderna, ha en bra efter-säljservice, hålla kontakten med kunderna och att ha ett […]

Kunders köpprocess och användning av produkter Ett annat sätt att erbjuda värde till kunderna är att underlätta kundernas köpprocess. Det kan göras genom att underlätta för kunderna att få tag i rätt information, det vill säga guida kunderna till rätt information baserat på vilken köpfas de befinner sig i. Kunderna kan också erbjudas trovärdig information inför sina […]

Produkter och tjänster Själva grunden till att erbjuda värde är att det är kunderna som bestämmer vad det är som är värt något. Ofta handlar värde om en balans mellan pris, kvalitet och andra faktorer, till exempel olika produktegenskaper. Även lyckade kundlojalitetsprogram innehåller ett värde till kunderna.  Ett problem med att erbjuda värde till sina […]

Vad är kundlojalitet?  Många företag försöker behålla sina kunder på ett sätt som inte är lönsamt. Kundlojalitetsprogram är till exempel i genomsnitt olönsamma enligt en undersökning gjord av McKinsey. Detta betyder dock inte att kundlojalitetsprogram är dåliga i sig eller att trogna och lojala kunder är olönsamma. Genom att utforma sina aktiviteter på rätt sätt kan […]

Väldigt många returer Enligt undersökningen returnerar kunderna 34 procent av de beställda modevarorna. Det är betydligt högre än andra branscher. Det kan jämföras med returgraden för skönhets- och hälsoprodukter som ligger på knappt 2 procent, samt möbler och heminredning på cirka 5 procent.   

Tuff global konkurrens Totalt spenderar svenska konsumenter mest pengar i Tyskland, Storbritannien, USA och Kina. Från Kina handlar vi många varor, men till lägre värde. De andra länderna har större omsättning. Pris och bredare sortiment är två av de främsta drivkrafterna till att vi handlar från utländska sajter, och så även för mode. Kvinnor handlar […]

Kvinnor shoppar mest Mode är bland de vanligaste produktkategorierna vi handlar på nätet. Modebranschen omsätter årligen cirka 9 miljarder kronor på nätet, vilket betyder att ungefär 14 procent av den totala försäljningen sker via nätet i dag. Däremot är det inte den största kategorin omsättningsmässigt, där ligger elektronik i topp.  Kvinnor shoppar mer mode än män. […]

1 33 34 35 36 37 49