DE LÄMNAR LÄKTAREN OCH GER SIG IN I MATCHEN

Många höga chefer (och många andra också) tänker länge och intensivt på hur de ska ta sig an digitaliseringen. De åker till Sillicon Valley, besöker heta startups, går på seminarier och innovationsworkshops men tillbringar nära NOLL minuter på att leka runt med digitala verktyg själva. Likt besökare på zoo vill vi kategorisera och diskutera, inspireras och kittlas. Men vi vill gärna undvika att agera. Och ju längre vi sitter på läktaren desto svårare blir det att komma igång. Och vi börjar skapa ett vi-och-dom tänkande.

Vi börjar prata om skillnader i ålder som ”generationer” med olika egenskaper och olika förväntade förmågor. Så småningom leder myset på läktarplatsen till det mest bedrägliga beslutet av alla: att anställa ”digitala” personer för att rodda förändringsarbetet åt dig.

Men framgångsrik förändring börjar med att ledaren själv ställer sig på planen och börjar spela. Även den mest genomsnittlige VDn kan med verktyg som Squarespace eller Wix ha en egenbyggd sajt uppe på två timmar. Ge dom en dag och de kan ratta sin egen e-handel, skapa Facebookkampanjer och analyser egna splittester i Google Analytics.

Framgångsrik transformation handlar om att kasta sig ut från klippan och blöta ner sig rejält med egna praktiska erfarenheter. Det kommer att gå fint, och du kommer inspirera andra att följa efter. Transformativa ledare får saker att hända genom att själva ge sig in i matchen.

Vad tycker du?