5 bästa tips – så får du betalt i tid.

Kolla upp dina kunder i förväg

När du tar en kreditupplysning får du ekonomisk information som hjälper dig att bedöma bolagets kreditvärdighet.
– Du får helt enkelt en bättre bild av vem du har att göra med. Genom kreditupplysning kan du ta hänsyn till risken innan du ingår i avtal och minska risken för kreditförluster.
Det kan också vara bra att hålla koll på dina befintliga kunder – där sker nämligen nästan 80 procent av företagens kreditförluster.
– Det kan vara känsligt att göra en kreditupplysning på en befintlig kund. En enkel lösning är automatisk bevakning. Då håller du dig ständigt uppdaterad och kan snabbt agera om det sker stora förändringar.

Formulera fakturan rätt

En faktura ska avspegla parternas överenskommelse och vara väldigt tydlig. Det här ska du specificera på fakturan:
Vilken produkt/tjänst har köpts?
Vilka betalningsvillkor gäller?
Vilka avgifter tillkommer om kunden inte betalar i tid?
– Att ha tydliga rutiner för fakturering och uppföljning av betalningar är lika viktigt som hur du formulerar fakturan. Faktureringen ska fungera om oavsett om någon blir sjuk, slutar eller tar semester.

Sälj dina fakturor

Att sälja dina fakturor är ett sätt för att slippa bli irriterad på sena fakturor och dessutom bli av med kreditrisken. Då får du betalt på dagen istället för att vänta 30 dagar eller mer.
– Du slipper också all administration och allt krångel som hör faktureringen till, och frigör tid till din kärnverksamhet.
Du kan välja att sälja alla dina fakturor eller att sälja enstaka fakturor när företagets likviditet behöver ett extra lyft. Att sälja sina fakturor är inte heller så dyrt som många tror, du kan ofta räkna med att få behålla 98 procent av fakturans värde.

Fånga upp kunden i tid med hjälp av inkasso

Genom att samarbeta med ett finans- eller inkassoföretag sparar du tid och ökar dessutom chansen att få betalt. Inkassobolag kan skicka ett krav, men också hjälpa dig att få betalt innan dess.
– Välj ett inkassoföretag som låter dig som kund använda deras varumärke redan på din egen påminnelse, tillsammans med en upplysning om att inkassoföretaget tar över om inte påminnelsen betalas. En betalningsuppmaning från ett inkassobolag väger klart tyngre än ännu en påminnelse från dig, och det ökar chansen för att din kund prioriterar just din faktura i betalningshögen.

Skriv ner din krav- och kreditpolicy

Ta kontroll från faktura till betalning med hjälp av en krav- och kreditpolicy. Att ha en nedskriven policy underlättar interna processer och ger en trygghet internt då den bidrar till struktur och rutin.
– Policyn ska beskriva företagets interna processer för krav och fakturering. Den ska vara tillgänglig för alla i företaget och det är viktigt att den finns nedskriven. Det skapar en kontinuitet och gör det enklare för alla att förstå och följa. Dessutom blir det enklare vid upplärning av nyanställda.