Affärsplan är en ritning, en karta till hur du på snabbast möjliga sätt ska nå framgång med ditt företag. Att inte ha någon form av plan är samma sak som att bygga ett hus utan ritning, du blir säkert klar, men det kan ta längre tid och bygget blir med största sannolikhet ostadigt. Att skriva en affärsplan kan låta som ett stort projekt men behöver inte alls vara så avancerat. Många upplever det som riktigt roligt när de väl kommer igång. 

Att planera din affärsidé  handlar inte bara om att skriva och få din plan på papper. Denna ska du se som din möjlighet att verkligen tänka igenom allt och se vad du kan förbättra. För många känns det konstigt eller helt onödigt att skriva ner något som är nästan självklart, men din affärsplan är ett viktigt steg som gör att du i längden sparar tid och pengar. 

Du får dessutom lättare en klar överblick vad som ska göras när hinder och för många andra idéer dyker upp, vilket ofta är en utmaning för entreprenörer. Att vara flexibel för nya idéer är viktigt men den bör ändå gå i samma riktning som den utstakade planen. 

En viktigt del i din affärsplan är marknadsplanen. Den är en plan för hur du ska attackera marknaden och nå ut till kunderna.  

Läs vidare för mer kunskap om ämnet 

Du bör också tänka på vem du ska skriva din affärsplan för. En bank vill se siffror och att din budget håller medans en riskkapitalist säkert vill veta mer om dig, din vision och om du verkligen klarar av uppgiften; att dra in pengar i företaget som de ska investera i. 

TIPS: Alla framgångsrika företag har en sak gemensamt – De gör något som kunden har nytta av. Ställ dig själv frågan: Vilket eller vilka problem kommer ditt företag att lösa? Identifiera och beskriv detta i din affärsplan.