Den digitala utvecklingen

Det är många som just nu funderar på det här med ”digitalisering”. Vad innebär digitaliseringen för min verksamhet? Hur behöver jag förändra mina tjänster och produkter? Eller, behöver jag bry mig överhuvudtaget?

VÄNTA OCH SE ÄR INGEN BRA STRATEGI…

Vi kan förstå de här funderingarna och oavsett om man applåderar, ifrågasätter eller skrattar åt den digitala utvecklingen är den något som vi alla behöver ta ställning till. Det går inte att ducka för den och därför tänkte vi i egenskap av digitaliseringsbyrå dela med oss av våra allra bästa jägartips för en framgångsrik digitalisering!

KUNDUPPLEVELSEN ÄR NUMMER 1!

Kundupplevelsen har blivit den absolut viktigaste konkurrensfaktorn. Det är inte längre priset eller själva produkten som är avgörande. Det är istället köpet och köpupplevelsen som påverkar din konkurrensfördel allra mest. Och för att verkligen förstå hur din kund vill uppleva dina tjänster eller produkter är det helt avgörande att du är insatt i kundens situation. Nyttja den insikten för att göra det enklare än enkelt att handla hos dig. En av de vanligaste anledningarna till att tappa kunder är om det är krångligt att hitta eller betala i nätbutiken, om ett köp t ex kräver ett medlemskap eller om leverans och retur blir alltför omständlig.

DIGITALISERING HANDLAR GANSKA LITE OM TEKNIK

Nästa sak som vi tycker att ni ska tänka på, är att digitalisering egentligen handlar väldigt lite om teknik men desto mer om kommunikation, organisation och affärsmodeller. Just nu pratar alla om digitalisering men om bara en liten stund kommer det att vara ett ganska urvattnat uttryck. Vilket är nog så viktigt att tänka på när du ska anpassa din affär till digitaliseringen. Det räcker inte med att ha en fräsch webbsida, en fungerande e-handelsplats och en ny mobilapp. Det handlar om att ändra strukturer och tänk, jobba bort silos och möta kunden med ett enhetligt och gemensamt ansikte. En strategi som omfattar alla delar av din verksamhet, inklusive organisation, erbjudanden, tjänster, produkter, kommunikation – kort sagt allt!

DATA ÄR KUNSKAP

Data är kunskap. Data är pengar. Data är affärsdrivande. Vårda dina data! När mötet med kunden blir digitalt är det bara dina kunddata som kan hjälpa dig att förstå och förutspå dina kunders beteenden. Du behöver bland annat ha full koll på:
Hur din kund rör sig i både digitala och analoga kanaler
Vad det var som ledde fram till det avgörande köpbeslutet
Hur din kund beter sig efter köpet
Den verksamhet som är bäst på att tolka sina kunder och möta dem när de vill och behöver det, kommer också bli mest framgångsrik.

DU HITTAR INTE KUNDERNA. KUNDERNA HITTAR DIG.

Nu för tiden är det lönlöst att basunera ut sitt marknadsbudskap till den breda massan. Det beror på att marknadskommunikationen har bytt riktning. Våra kunder har blivit allt mer immuna mot reklam. I och med det behöver du ändra strategi och istället befinna dig med ditt värdeskapande innehåll just där din kund befinner sig. Som en del i det behöver du ta hänsyn till följande punkter:
Rätt erbjudande på rätt plats och vid rätt tidpunkt
Bjud på kunskap som är anpassad till dina kunders köpresa
Var alltid öppen för kunddialog
Se över din sökmotoroptimering

STÄNG INGA DÖRRAR FÖR FRAMTIDA DIGITALA KANALER

Det är lätt att tro att vi är framme vid utvecklingens höjdpunkt. Men egentligen har vi bara kommit en pytteliten bit på väg. Utvecklingen sker i en konstant och allt snabbare takt. Nyss tog mobilen över som primär surfkanal. Men vi kan lova er att iPhone inte är den sista digitala kanalen. Därför är det viktigt att skapa digitala tjänster som öppnar upp för kommande digitala kundupplevelser. Lås inte in er i tekniska återvändsgränder med tron om att det skulle vara den ultimata och slutgiltiga lösningen. Ha istället en vaken och framtidsinriktad blick för nya möjligheter och beteenden.

VÅRDA DET SOM GÖR DIG UNIK

I takt med att digitaliseringen påverkar våra och våra kunders beteenden blir det allt viktigare att hitta och markera sina särskiljare. Det vill säga det som gör din verksamhet unik bland många andra. Inte bara bland de som befinner sig på samma nivå, även i relation till de som befinner sig före och efter i värdekedjan. Kolla in exemplet nedan, så förstår du hur vi menar:

Men nu är det ganska troligt att situationen har förändrats till följande scenario:
Digitaliseringen har gjort att det är enklare att ta direktkontakt med kunden. Och det är därför det är så viktigt att hitta det som gör dig unik i den här värdekedjan.