9 tips – så maxar ni hållbarhetsredovisningen.
Bestäm syftet
Slå fast ert syfte med hållbarhetsredovisningen, utöver att uppfylla lagkrav. Ett tydligt syfte avgör målgruppen, påverkar formatet och gör det möjligt att sätta konkreta mål.
Skräddarsy formatet
Använd ett format och tilltal som stämmer med syftet. Med välskrivna texter,
intresseväckande infografik och relevanta bildval blir rapporten läst av fler i målgruppen.
Gör det enkelt
Sträva efter att beskriva ert arbete så enkelt och lättbegripligt som möjligt. Undvik fackuttryck, tekniska detaljer och förkortningar i rapporten.
Var öppna
Berätta också om mindre positiva saker ni hittar i er verksamhet och vad ni gör konkret för att komma till rätta med dem. Öppenhet är det bästa sättet att bygga förtroende.
Kommunicera löpande
Berätta om nyheter från ert hållbarhetsarbete löpande. Släpp olika delar av rapportens innehåll på förhand, vid olika tillfällen under hela året.
Hitta allmänintresset
Lyft blicken och visa hur era viktigaste hållbarhetsfrågor berör många. Allmänintresset skapar engagemang och ökar era chanser att nå ut med budskapen.
Spara den bästa nyheten
Släpp rapporten tillsammans med den tydligaste nyheten. En utbruten hållbarhetsnyhet med stort allmänintresse når fram betydligt bättre än nyheten om att redovisningen är klar.
Bilda opinion
Fokusera på en eller ett fåtal hållbarhetsfrågor som ni driver långsiktigt. När rapporten just är släppt är det ett bra läge att opinionsbilda och försöka påverka i rätt riktning.
Använd alla kanaler
Sprid materialet i alla kanaler som är relevanta för att nå fler i målgruppen. Ska ni göra en film, starta en hashtag, skriva debattartiklar, dela en infografik eller göra en snapchatstory?