Så överlever du när Amazon kommer.

Del 1

E-handelsjätten Amazon erövrar just nu världen med sitt breda sortiment och snabba leveranser. Nu pekar mycket på att de även är på väg att inta Sverige. Förbered dig så här!
Domänen amazon.se köptes för ett år sedan och enligt rykten kommer e-handelsjätten att finnas i Sverige innan 2019 är slut. Det här kan omkullkasta marknaden för dig som säljer produkter både över webb och i butik. Amazon är svåra att konkurrera med ekonomiskt och tekniskt – men det finns andra sätt.
Idag längtar vi efter det äkta. Så att utnyttja att du är liten kan vara en styrka i kampen mot giganten Amazon. Kliv fram och visa att du har en passion för dina produkter och berätta historien bakom företaget. 

Få kunden att känna sig sedd, bygg en personlig relation och ge ett riktigt bra kundbemötande så att de vill handla av just dig.
Säljer du alla typer av produkter kommer du att ha svårare att konkurrera med Amazon. Försök nischa dig riktigt smalt och hitta just din målgrupp och ett bra sätt att nå dem. Bjud också på din kunskap och visa att du är expert på ditt område så bygger du förtroende och kan det självklara alternativet att vända sig till.
Inte minst gäller detta eftersom en del av Amazons strategi är att satsa på att ranka högt i Googles-sökningar och att köpa mycket Adwords-annonser, så priserna kommer troligtvis att gå upp. Behöver du köpa alldeles för många sökord kan det alltså bli dyrt.

Del 2

SATSA PÅ EN MINDRE  NISCH
Har du en mindre nisch kan du lägga i en högre växel på Google och se till att bli bäst inom den. Du kommer att få en tuff konkurrent. Amazon kan ju buda på nästan alla sökord för de har ett så brett utbud och nästan obegränsad pengapung. Men de kan inte vara så extremt noggranna och bra på varje enskild nisch och inte titta i extrem detalj, men det kan du göra. Då kan du slå dem på grund av att du kvalitativt är bättre i ditt segment, säger han. Glöm inte heller att hålla koll på din budget för AdWords, och dina automatiska budgivningar. Du kan också fundera på hur du kan använda andra kanaler, som sociala medier, lojalitetsprogram och Google shopping. En annan aspekt är att i de marknader som Amazon är etablerad i sker en stor andel av produktsökningar på webben direkt på Amazon utan att ta vägen förbi Google.

Del 3 

BLI EN DEL AV AMAZON
Kanske ska du inte konkurrera utan snarare bli en del av Amazon? Låta en del av din försäljning gå via e-handelsjätten, eller helt flytta in hos dem? Det finns många fördelar men också nackdelar – som att de tar en andel av dina försäljningsintäkter. Var beredd på att räkna på vad som är rätt strategi för dig den dag de lanserar i Sverige. Väljer du att sälja via Amazon måste du jobba med sökmotoroptimering och köpa annonser även på deras plattform.
–När någon söker på Amazon är det inte slumpen som avgör vilka produkter som visas. De vill bara premiera de produkter som säljer bra, inte slösa bort visningar på sådant som ingen köper. 

Där spelar hur bra du säljer jämfört med hur mycket du visas roll, samt även omdömen och betyg. Även pris spelar stor roll, framförallt om du säljer sådant många andra säljer eftersom det blir en direkt prisjämförelse.
Sist men inte minst, en fördel för kunden med Amazon är att de erbjuder leverans snabbt, till och med samma dag. Fundera på hur du själv kan snabba upp och förenkla logistiken.